vrijdag 19 juni 2009

#23 Evalueer wat je in de afgelopen tijd hebt geleerd

Ding 23, de eindstreep is gehaald en dat gaan we zeker vieren

Het was niet altijd gemakkelijk om de dingen te doen, want met een gelijktijdige verbouwing (ook een soort 23 dingen, maar dan net even anders) viel het niet altijd mee om een plek te vinden om rustig te gaan zitten. Op vele plekken in ons huis heb ik aan mijn blog gewerkt; gewoon in de huiskamer, met de laptop op de strijkplank in onze slaapkamer, tussen de dozen op de 'studeerkamer' , bij mooi weer in onze tuin en heel soms lukte het om op mijn werk tijd te maken om aan het blog te werken.

Ergens vorig schooljaar kwamen Heleen en ik de term 23dingen voor het eerst tegen. We hadden wel gelijk het idee om er iets mee te gaan doen, maar tijd was zoals altijd weer de spelbrekende factor. Ook was ik toen nog bezig met mijn opleiding, dus tijd was voor mij erg schaars (en het thuisfront eist ook bij ons de nodige aandacht op). Het plan om ooit iets met 23dingen te gaan doen werd even op de lange baan geschoven. En toen kregen we dit schooljaar de kans om met de Utrechtse bibliotheken samen de 23dingen te gaan doen. Van ons eerste uitstel kwam dus geen afstel, we stapten in de trein die ons langs de 23dingen zou leiden.


Het was wel een treinreis vol vraagtekens, maar nu zijn die vraagtekens weg en kan ik de treinreis aan anderen ook zeker aanraden. Ik heb wel het gevoel dat ik nog niet elk station goed heb bekeken en zal de komende tijd dan ook zeker gebruiken om nog eens langs de stations te reizen en me meer te verdiepen in dat wat daar te doen is. Bepaalde dingen hebben me zeker meer aangesproken dan andere, maar verdienen wellicht een tweede kans. Het was immers geen doodlopend spoor waar ik me op bevond, ik heb een soort vrij reizen ticket!
afbeelding bron: http://www.wikipedia.nl/

Favoriete dingen waren RSS, Delicious en Library Thing (alleen dan Dizzie.nl).
Vooral voor de mediatheek is Delicious een uitkomst. We kunnen immers geen favorieten opslaan op onze mediatheekpc's. Voor privé vind ik ook het muziekding erg leuk. Foto's blijf ik echter zelf via Picasa online plaatsen, vind dat net wat prettiger werken dan Flickr, alhoewel je bij Flickr wel leuk kan spelen.


Het hele 23dingen-gebeuren heeft mij er ook toe gezet om de Elektronische LeerOmgeving van school meer te gaan gebruiken. Docenten hebben toegang tot het vak Mediatheek Bredius en er wordt best gebruik van gemaakt.
Welllicht dat we komend schooljaar ook een apart vak Mediatheek Bredius voor de leerlingen opzetten.

Want onze klanten (docenten én leerlingen) worden ook steeds wijzer op de digitale spoorlijn
afbeelding bron: http://communique.hiepso.be/2007/06/12/met-de-d-van-dokeos/




Voor ik aan 23dingen begon, dacht ik dat ik toch wel een redelijke kennis had van wat je met internet en Web 2.0 kan doen. Ik chatte met vriendinnen en familie, was te vinden op Hyves, hield via Live een blog bij en onderhield via diverse fora contacten met genealogen over de hele wereld. Ik dacht dus echt wel dat ik wist wat Web 2.0 te bieden had. Had ik dat even mis dan! Het is een hele leuke en vooral leerzame treinreis geweest langs diverse stations. Ook het thuisfront werd deelgenoot van mijn ontdekkingen en die zijn nu dus weer een stukje mediawijzer geworden. afbeelding bron:http://2.bp.blogspot.com/



23Dingen was voor mij een treinreis die ik zeker niet had willen missen, heel leerzaam en samen met collega Heleen was het gezellig om er weer een gespreksonderwerp bij te hebben. We zullen er samen en wellicht ook met de collega's van Schilderspark zeker gebruik van gaan maken. Via Google Docs kunnen we in ieder geval de agenda voor een werkoverleg samen gaan vullen.
bron: ttotte.blogspot.com/

Ik kijk echter ook al weer vooruit en hoop vanaf september de 23onderwijsdingen te gaan starten. Dan niet waarschijnlijk niet als groep, maar samen met Heleen. Kunnen we elkaar coachen!

En dan natuurlijk, Rob, Dennis en Edwin...



afbeelding bron:http://blogsimages.skynet.be/


want... zonder jullie opbouwende commentaar, duwtjes in de rug en bemoedigende woorden was het vast niet gelukt.

Maandag zien we elkaar weer in Houten, allemaal een stuk wijzer en zeker allemaal anders kijkend naar Web 2.0 dan op 9 februari.

5 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd, Angelique. Jouw blog was een van die pleisterplaatsen waar ik graag kwam om te lezen over je ontdekkingen en toepassingen die je had bedacht. En het doet me deugd dat je ook werkelijk dingen hebt waargemaakt.

    Die onderwijsdingen zijn inderdaad heel goed om te doen, vooral met jullie als coach en de docenten als jullie pupillen. Probeer daar maar eens werk van te maken, want het is denk ik wel nodig dat zij meer over 2.0 gaan leren.

    Tot maandag en bedankt voor je uitgebreide evaluatie!
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Angelique,

    Gefeliciteerd, we hebben inderdaad de eindstreep behaald. Het was een interessante reis en ik vond het heel gezellig jouw als reisgenote te hebben.
    Maandag weer een item erbij in onze 'prijzenkast' (we mogen bijna wel weer verbouwen! haha).
    Fijn weekend en geniet van het feit dat er 2 geslaagden zijn bij jouw in huis.
    Tot maandag

    Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee Angelique, gefeliciteerd met het halen van de eindstreep. Leuke foto van dat stootblok. Ook ik heb jouw blog met veel belangstelling gevolgd. We zullen vast nog kontakt hebben over de toepassing van 23 dingen. Heel fijn weekend. Heb je ook je tas aan de vlag? Tot maandag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Angelique,

    Van harte gefeliciteerd. Je hebt de cursus mooi doorlopen en goede bijdragen geschreven. Leuk om te volgen.

    Ik hoop dat de treinreis nog vaak in je herinneringen zal opduiken en dat je ook een volgende trein weer interessant zal vinden.

    Succes met de dingen na de dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd, Angelique. Ik vond het leuk om jouw blog te lezen. Aan enthousiasme en inzet ontbreekt het je in ieder geval niet om toepassingen te bedenken voor de 23Dingen in jullie mediatheek.

    BeantwoordenVerwijderen