woensdag 10 juni 2009

#22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken









Mediatheek 2.0; tsja, als ons computersysteem het aan zou kunnen en als leerlingen geen misbruik zouden maken van de mogelijkheden van web 2.0 (hyves-sites die bepaalde docenten of leerlingen behoorlijk zwart maken, pesten via msn of hyves etc.) dan zouden we in de mediatheek heel goed gebruik kunnen maken van alle mogelijkheden van web 2.0

Het is alleen wel van belang dat er een goede interactie is tussen de leerling (gebruiker) en de mediathecaris (school) en dat de leerling weet welke consequenties er hangen aan misbruik van de gegeven mogelijkheden van mediatheek 2.0

Kennisnet geeft zelf een prachtige lijst met web 2.0 mogelijkheden die toepasbaar zouden moeten zijn binnen de mediatheek (in het MBO, maar kan volgens mij ook prima in het VO).
Ik denk vooral dat je als medewerker voldoende geinformeerd moet blijven over de mogelijkheden die er zijn. Bijscholing is dan wel een vereiste, ook al kost dat dus tijd (en dan vooral veel eigen tijd).

Op school wordt de mogelijkheid geboden tot scholing en ik denk zeker dat dat in het geval van Mediatheek 2.0 belangrijk is omdat je alleen door scholing bij kunt blijven met de ontwikkelingen. Die gaan op de digitale snelweg immers een stuk sneller dan op het ouderwetse analoge pad.
bron: www.23onderwijsdingen.nl

Voor mediathecarissen is het denk een uitdaging om na deze 23 dingen de overstap te maken naar 23 onderwijsdingen. Wellicht een deel overlap, maar ook nieuwe uitdagingen en dan gericht op het onderwijs. Ik ben in ieder geval wel van plan om die overstap te maken.


2 opmerkingen:

  1. Dat heb ik nog niet vaak gehoord, dat mensen die overstap overwegen. Er zit veel overlap in, maar dat kan ook enorm in je voordeel werken voor verdere inzichten. Ben benieuwd hoe het je zal bevallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je posts lezende en die van je collega's, denk ik dat er al veel expertise zit op de mediatheek van het Kalsbeek.

    BeantwoordenVerwijderen