woensdag 10 juni 2009

#21 Aquabrowser My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi

Aquabrowser My Discoveries...
Ik heb bij de OBA een account aangemaakt voor My Discoveries en hier een lijst aangemaakt voor media over genealogie. Ik mis alleen het sociale hierin, maar misschien heb ik niet goed gekeken hoor. Het zou immers wel leuk zijn om andere gebruikers tegen te komen die dezelfde interesses hebben en te kijken welke boeken zij in hun lijsten hebben staan. Zoals gezegd, ik heb nog niet echt verder gekeken, dus wellicht is dat wel mogelijk met My Discoveries.

WorldCat heb ik veel gebruikt tijdens de opleiding Medewerker Informatiedienstverlening Bibliotheken bij de GO. Mijn literatuurlijst ging over Rotterdam en had als titel "Rotterdam, stad met vele gezichten" en handelde over Rotterdam na het bombardement in de Tweede Wereldoorlog tot het heden. Deelrubrieken waren o.a. stad in oorlog, stad van wederopbouw, sportstad, architectuurstad. Veel materialen kon ik vinden via de Koninklijke Bibliotheek, maar soms kon ik daar niets vinden en bracht WorldCat uitkomst.

Wat ik niet echt wist, was dat je er ook een eigen account kon aanmaken. Wel handig en hierbij komt het delen van informatie wel tot uiting (Jacomien, dank je voor het delen van je lijst "Things to check out", er zitten interessante dingen bij).

Het taggen is en blijft een lastig verhaal, want eenheid is hierbij ver te zoeken. Normaliter gaan trefwoorden in meervoud, maar bij de tags kom je van alles en nog wat tegen, enkelvoud, meervoud, moderne (soms foutieve) spelling, etc. Dat maakt het onoverzichtelijk.

Ik denk dat het als je binnen een organisatie gebruik maakt van mogelijkheden waarbij je tags kan aanbrengen, er hele goede afspraken gemaakt moeten worden.
Binnen de mediatheek van Bredius maken we momenteel gebruik van de ELO en daarbij maken we ook onderling afspraken over hoe we dingen weergeven, zodat het uniform is en voor iedereen duidelijk. Nu werken wij maar met z'n tweetjes, dan is overleg eenvoudiger dan wanneer er veel mensen gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om te taggen.

Al met al was dit een leuk onderwerp, maar ik denk dat we het binnen de mediatheek voor leerlingen weinig zullen gebruiken. Het is wellicht wel handig om vakliteratuur voor de docenten te achterhalen.

2 opmerkingen:

  1. Ben je bekend met Biebsearch? Dat draait ook met de aquabrowser. Misschien zit dat er voor het Bredius er wel een keertje in?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had er nog nooit van gehoord, maar na het bekijken van het filmpje, ga ik zeker onderzoek doen naar de mogelijkheden.
    Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen