maandag 23 november 2009

#2 Weblogs in het onderwijs

Wat mij vooral opvalt als ik de lijst met blogs bekijk, dat er weinig blogs zijn voor het VO en dan zeker voor/over VMBO.

Is dat dan ook weer een gevolg van het nog altijd mindere (ondergewaardeerde) imago van het VMBO?
Kunnen docenten in het VMBO geen tijd vrijmaken om een klassenblog op te zetten omdat zij teveel bezig moeten zijn met hun 'zorg'-leerlingen?
Zijn de VMBO-leerlingen niet geïnteresseerd in bloggen?

Als ik bij ons op school eens rondkijk en vooral luister naar de leerlingen, dan zijn zij wel sociaal bezig op internet. Hyves en MSN worden volop gebruikt (op school is dit niet mogelijk, al weten sommige leerlingen de blocks te omzeilen) door de leerlingen, afspraken worden zo gemaakt, vriendschappen aangegaan en soms verbroken.
Dat ze ook educatief met internet bezig zouden kunnen zijn, dat is ze vaak niet helemaal duidelijk. De ELO (elektronische leeromgeving) is bij veel leerlingen nog onbekend, terwijl dat veel mogelijkheden biedt om online samenwerken te bevorderen.

Sommige docenten hebben denk ik wel een soort angst voor het digitale. Bij ons op school zien wij echter (gelukkig) ook het tegenovergestelde, docenten die veel lessen via de computer en het internet verrijken. Leuk voor de leerlingen en ze leren op deze manier dat internet dus ook eduactief kan zijn, dat ze YouTube ook kunnen gebruiken om hun Engels te verbeteren in plaats van alleen maar muziek te luisteren of leuke, grappige filmpjes te bekijken.

Ik denk dat een mediatheekblog leuk kan zijn voor de leerlingen maar zeker ook handig voor hun ouders. Als die weten wat hun kinderen op school, in de mediatheek, kunnen doen, dan kunnen zij hun kinderen aansporen om ook gebruik te maken van de mogelijkheden die school met de mediatheek biedt.
In dit kader volg ik enkele weblogs van mediatheken.
Mediatheekblog van Christelijk Gymnasium Utrecht
Mediatheekblog van Titus Brandsma Lyceum Oss
De mevrouw van de mediatheek van het Jan Tinbergen College te Roosendaal.


1 opmerking:

  1. Zie ik zowaar mijn blog ertussen staan! Ik zal weer eens wat fanatieker aan de slag gaan :) Groetjes van de mevrouw van de mediatheek !

    BeantwoordenVerwijderen