vrijdag 10 april 2009

#11 Ontdek wiki’s en hoe bibliotheken ze kunnen toepassen

Wikipedia, daar wordt bij ons op school best wel veel gebruik van gemaakt door de leerlingen en ook de leerkrachten.
Maar het blijft altijd opletten of de informatie wel juist is, onderzoek is altijd nodig. Dat bleek tenminste uit de lezing van Jos Damen op de diploma-uitreiking van de GO. Hij gaf daar als voorbeeld de wiki over Hendrik Witbooi. Volgens de Nederlandse wikipedia werd deze man ca. 1830 geboren, in het Engels en Frans ca. 1825, in het Spaans ca. 1835. Kortom een verschil van 10 jaar, wat is nu het juiste geboortejaar? Via Google kwam ik om deze site , maar of 1830 nou het juiste geboortejaar is, daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Ik denk dat wij als mediatheek geen eigen wiki zullen opzetten, maar ik zie wel dat het handig kan zijn.

2 opmerkingen:

  1. Het blijft inderdaad altijd opletten. Niet alleen op wikipedia overigens. Ooit werd die site vergeleken (in een onderzoek) met een papieren encyclopedie. Ze ontliepen elkaar nauwelijks, in het aantal fouten dat ze bevatten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Heleen! Eventjes een vraagje: heb je in de ontdek-opdracht 1 over WIKI, de SJCPL subject guide, al eens doorgeklikt op 'History Related Mysteries'? Voor iemand die in genealogie is geïnteresseerd lijkt me dit een prachtsite: je krijgt allemaal romans opgesomd waarin een genealoog of historicus een hoofdrol speelt.

    BeantwoordenVerwijderen