maandag 16 februari 2009

Oefening: Wat is web 2.0?

Werken in het onderwijs heeft zo z'n voordelen. Nu dus een weekje voorjaarsvakantie, lekker rustig aan doen en toch eens beter bekijken wat er nu van me wordt verwacht volgens 23 dingen.

De vraag bij # 2 was: Wat is Web 2.0?
Vandaar dat ik toch maar eens verder ben gaan kijken op Wikipedia wat er over Web 2.0 te vermelden valt. Er wordt wat met termen gegooid die ik hier in huis regelmatig hoor, PHP, XML, HTML, bèta-versies, JAVA. Ik heb er zelf weinig mee, snap nog net dat PHP een scripttaal is en dat gegevens worden omgezet naar HTML, maar daar houdt het wel een beetje mee op.
Mijn man beheert onze eigen genealogie-site en weet veel meer van dat soort dingen dan ik. Ik zorg voor de invulling van de genealogische gegevens, die ik van o.a. van genlias en geneanet afhaal (en vervolgens controleer en beheer). Ook bij geneanet heb ik een eigen pagina, de stamboom van Angelique Bangert. Dit is een pagina die draait met een PHP-script.
Onze genealogie-site is deels openbaar, maar gegevens van levende personen zijn alleen zichtbaar als men een login heeft. Dat schijnt ook één van de kenmerken van Web 2.0 te zijn. Je bent dus lang niet meer zo onzichtbaar op het web als je denkt.

Web 2.0 staat ook voor grafische effecten op een site. Een site kan er zo heel dynamisch en gelikt uitzien, maar of dat wat zegt over de inhoud van de site blijft een vraag.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Angelique,

    ik ben je kwijt. Hoe kan dat? Wat is je blogadres?
    Wat ben jij goed bezig. Ik heb af en toe het gevoel dat ik geen idee waar ik mee bezig ben.

    groetjes,
    jacomien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, je bent al met Ding #17 bezig, weet je dat? ;-)
    Maar heel goed dat je die typische 2.0 dingetjes al opmerkt en sites al kunt rubriceren.

    BeantwoordenVerwijderen