dinsdag 10 februari 2009

De ontdekkingsreis gaat beginnen

Wat voor ontdekkingsreis zal dit gaan worden?

Om mij heen zie ik de leerlingen van het Kalsbeek College, locatie Bredius volop gebruik maken van Web 2.0, maar weten zij dat het Web 2.0 heet? Kennen zij de mogelijkheden, al wat er schuil gaat achter die immense wereld die internet heet?
En als je aan ze vraagt wat ze doen, dan gaat het vaak over termen waar wij te weinig kennis van hebben. Kijk, Hyves is mij wel bekend, maar er zijn zoveel profielsites. Wat doen die?
Waar schuilen voor leerlingen de gevaren? Gevaren, die zijn er toch niet op internet? Als je leerlingen daar op wijst, denken ze echt dat je een grap verteld, totdat er ineens foto's van hen opduiken die toch niet zo leuk zijn om aan de hele wereld (want het is internet) te laten zien. Of dat filmpje dat tijdens een les of pauze even snel werd gemaakt met de mobiele telefoon, toch niet zo heel grappig is als de situatie toen wel deed vermoeden.

Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik zelf menig uur op het internet te vinden ben. Voor mijn genealogisch onderzoek is het een onmisbaar iets geworden. Met een klik op de knop kan ik hele families koppelen en nieuwe familieleden vinden. Via verschillende forums wordt er overlegd of Pieter Jans nu wel of geen zoon is van Jan Pieters. De wereld is zo een stuk kleiner geworden en bereikbaar voor bijna iedereen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten