zondag 22 maart 2009

# 9 Mijn visie op Web 2.0

Best wel lastig om mijn visie te geven op Web 2.0 tot nu toe. Ik denk dat ik eerst maar aan de slag ga met de onderwerpen die worden genoemd op 23dingen.

Hoe en waar zou je een weblog kunnen inzetten? Intern of extern?
Deze weblog zou ik alleen intern inzetten, maar wel toegankelijk voor de collega's van school. Ik denk dat vooral de docenten veel kunnen leren van wat wij aan het doen zijn met Web 2.0. Het biedt veel mogelijkheden. Voor leerlingen is het wellicht wel handig om een aparte blog op te zetten met tips e.d. Maar ik denk dat we dat toch moeten gaan proberen te doen via onze ELO. (ELO= Electronische LeerOmgeving, een soort intranet dat door leerlingen en docenten zowel binnen de school als thuis te benaderen is. De ELO is alleen toegankelijk door in te loggen met een gebruikersnaam en wachtwoord.)

Zelf wil ik ook nog wel een privé-blog starten over mijn genealogisch onderzoek. Ik denk dat je op deze manier nog makkelijker dan via de bestaande kanalen in aanraking komt met andere genealogen.

Wat zou je allemaal met RSS kunnen doen om je dienstverlening te verbeteren?
Met RSS kan je gebruikers (zowel docenten als leerlingen) goed op de hoogte houden van allerlei nieuwigheden. Maar nogmaals, ik denk dat we als schoolmediatheek meer gebruik moeten gaan maken van de mogelijkheden die de ELO ons biedt.

Kun je foto editors gebruiken voor aankondigingen?
Of zie je deze toepassingen helemaal niet van nut zijn voor de bibliotheek?
Vind je het alleen voor privé doeleinden van belang?
Foto editors zijn zeker bruikbaar om aankondigingen te maken die opvallen. Ik denk dat leerlingen het ook wel leuk vinden als we laten zien wat we doen in de mediatheek en dat dat meer is dan alleen maar boeken uitlenen en vervelend toezicht houden op hun computergebruik.

We kunnen de leerlingen en docenten ook wijzen op de verschillende editors, al zal het soms lastig zijn om die binnen school te gebruiken i.v.m. internetfilters.

Foto editors zijn dus niet alleen voor privé doeleinden van belang, je kunt er dingen leuker door maken.

Wat merk je, nu je de eerste dingen hebt leren kennen, van blogs, RSS, online fotoalbums in de wereld om je heen? Hoor je die termen nu meer? Kijk je met een andere blik rond op het web?
Voor 23 dingen had ik weleens gehoord van RSS, maar wat het nou eigenlijk inhield, daar had ik geen weet van. Nu merk ik dat ik als ik op een site kom, ik toch gelijk kijk of de RSS-indicator oranje kleurt. Als de site voor mijn werk of hobby interessant is, dan voeg ik de feed toe.
Ik merk ook dat ik wen aan al die ongelezen berichten die Netvibes of Googel Reader laten zien. Een keer per week bekijk ik de readers en met 1 muisklik staan alle berichten als gelezen. De onrust, die ik de eerste dagen had over wat ik dan gemist zou kunnen, hebben is nu voorbij. Online fotoalbum was mij al bekend, ik heb online albums bij Mijn albums en bij Picasa.
Het is inderdaad opvallend hoe je gehoor verandert als je termen kent, dan lijkt het ineens of je niet anders meer hoort. ;-)
Je kijkt ook met een andere blik rond op het web, en zoekt ook anders dan voorheen. Je wordt kritischer met het bekijken van sites.

Wat zijn jouw ideeën over hoe gebruikers van de bibliotheek(site) dingen, informatie kunnen toevoegen?
Ik denk dat de interactie die je kunt hebben met de gebruikers (in ons geval docenten en leerlingen) leuk kan zijn voor iedereen. Vooral leerlingen hebben vaak hele andere ideeën over bepaalde onderwerpen en ik denk dat als we ook via de ELO bereikbaarder zouden zijn voor de leerlingen, we nogal eens voor verrassingen kunnen komen te staan. Want lang niet elke VMBO-leerling is alleen maar geïnteresseerd in Hyves of MSN. Er worden via internet ook serieuzere zaken gedaan.
Ik denk dat we via de ELO leerlingen makkelijker kunnen bereiken en dat het laagdrempeliger wordt om vragen te stellen.

Al met al denk ik dat Web 2.0 een prima hulpmiddel kan zijn voor onze mediatheek en dat we zowel de docenten als de leerlingen beter van dienst kunnen zijn met actuele informatie.
Het probleem is alleen dat alles tijd kost en dat tijd juist iets is wat we vaak te weinig hebben.

1 opmerking:

  1. Een mooie beschouwing. Tijd is inderdaad een factor waar je veel aandacht aan moet besteden, maar als je de taken goed verdeelt is er bijzonder veel mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen